"As trainers we should be focused on not just delivering excellent training, but on delivering excellent training that is highly relevant and makes a difference."
(Richard Eason)
In een eerste fase medio 2013 werden tijdens gesprekken tussen de projectpartners Bedrijfsopleidingen.be, FrieslandCampina, InFidem, Syntra West, Universiteit Antwerpen, UZGent en Vorm heel wat info verzameld over het meten van leereffecten en transferpraktijken. Het worldwideweb werd afgeschuimd, en er werd heel wat literatuur verslonden. We bezochten relevante studiedagen en events, o.a. ASTD en hadden persoonlijke gesprekken met specialisten in effectmeting, zoals Jack Philips, Jim en Wendy Kirkpatrick, Klaas Toes, Luk Indesteege en Stephan Obdeijn. Toch bleken we nog heel wat praktijkervaring te missen.
Daarom bewandelden we gelijktijdig een tweede pad om aan extra informatie te komen. We deden hiervoor een beroep op de knowhow van de leden van Stimulearning. Een eerste stap was een Community of Interest (CoI), die we vanaf november 2013 in een Community of Practice (CoP) omvormden. Volgende organisaties namen deel: HUB, UA, FrieslandCampina, BASF, Randstad, Cameleon Business Training, P. Lievens, COBOT, Cevora, IPV, Amelior, Syntra West, D-na, Eandis, Bedrijfsopleidingen.be, InFidem, Smals, OFO, Defensie, IDEWE, FOD Economie, UZ Gent, Vorm ...
We werkten met volgende CoP-spelregels:
Elke deelnemer is geïnteresseerd in het onderwerp en/of heeft er vragen over
Deelnemers engageren zich voor meerdere bijeenkomsten
In de CoP 'doen' we dingen in plaats van 'erover te praten'
We dagen er elkaar uit om ‘materiaal’ te genereren
We leren er in interactie
We zoeken ‘kiemen' waarop we kunnen voortbouwen.
Na 31/03/15 wordt deze groep uitgebouwd tot een CoU, een Community of Users opdat we de tool continu zouden kunnen bijsturen. We gebruiken er dezelfde regels als hierboven.