"As trainers we should be focused on not just delivering excellent training, but on delivering excellent training that is highly relevant and makes a difference."
(Richard Eason)
In ROEM kan je resultaten genereren per rubriek. Het volstaat daartoe vragen in een vragenlijst op te nemen die in zo'n rubriek thuis horen.
Een centrale rubriek in ROEM is 'toepassing' of 'gedrag'. Uit onderstaande figuur blijkt duidelijk dat het de schakel is tussen de leerprofessional die zich aan de linkerzijde van het model bevindt en de businessleiders die zich aan de rechterzijde van het model bevinden. Leerdoelen aan de linkerkant worden aan businessdoelen aan de rechterkant gekoppeld via 'toepassing(sgedrag)'. Door een juiste koppeling te maken zullen aanpassingen aan de leerdoelen via die centrale rubriek 'toepassing' een rechtstreekse invloed hebben op de organisatiedoelen.
Onderstaande figuur typeert ROEM en de resultaten die ROEM genereert. Wij raden gebruikers van ROEM dan ook aan om leerdoelstellingen te voorzien per leeractiviteit, en deze leerdoelstellingen op gedragsniveau na te gaan. Omdat leerdoelstellingen in ROEM gekoppeld zijn aan organisatiedoelstellingen, kan de impact van leren op organisatieresultaten in ROEM weergegeven worden.