Jolien is logistiek manager van een grote organisatie en wil nagaan of de training door de aanbieder Safedrive ervoor zorgt dat het gevaarlijk rijgedrag op de werkvloer gewijzigd is. Tijdens de voorbereiding van het traject legt zij aan de opleidingsverantwoordelijke uit dat zij wil weten of haar medewerkers door de training werkelijk veiliger gaan rijden op de werkvloer.
De opleidingsverantwoordelijke neemt dit mee in het opstellen van een evaluatieplan en maakt een nieuwe leeractiviteit, i.c. een coaching aan in ROEM. Hij noemt de coaching naar de aanbieder Safedrive.
De vormingsverantwoordelijke maakt gebruik van de wizard om een vragenlijst samen te stellen. Hij beslist een vragenlijst te bezorgen voor én 1 maand na de coaching, zodat hij de groei precies kan vaststellen. Hij maakt bovendien op beide tijdstippen een vragenlijst aan voor de deelnemers aan de coaching zelf, én voor hun direct verantwoordelijke, zodat de resultaten betrouwbaarder zijn.
De wizard suggereert vragen uit de databanken waaruit de L&D-verantwoordelijke keuzes kan maken.
De eerste vragenlijst wordt verstuurd naar de deelnemers en de direct verantwoordelijke. DE L&D-verantwoordelijke doet dit manueel; hij heeft de vragenlijsten uitgeprint.
1 maand nadat de coaching is afgelopen, wordt dezelfde vragenlijst opnieuw verstuurd naar de deelnemers en de direct verantwoordelijke. Ditmaal kiest de L&D-verantwoordelijke om de vragen automatisch per mail te bezorgen.
De L&D-verantwoordelijke contacteert Jolijn om te melden dat zij de resultaten kan bekijken in zijn ROEM-account. De afdelingsverantwoordelijke kan uit de resultaten aflezen dat de coaching zijn vruchten heeft afgeworpen. Jolijn exporteert in Excel om te kunnen rapporteren aan het management.